
Το Σάββατο 23 Μαΐου 2026, πραγματοποιήθηκε η 4η ημερίδα που διοργανώνεται από τους The Food Processors με θέμα “Από την Τροφή στη Διατροφή”, αφιερωμένη στη σχέση της σύγχρονης κοινωνίας με τους αποκαλούμενους «Big 4» - ζάχαρη, αλάτι, λιπαρά και αλκοόλ - και στις επιπτώσεις τους στη δημόσια υγεία, ειδικά για τις νεότερες γενιές. Στην ημερίδα συμμετείχε ο εκπρόσωπος του ΕΦΕΤ, Δρ. Γεώργιος Μαράκης, ο οποίος μοιράστηκε απόψεις γύρω από κρίσιμα ζητήματα διατροφικής πολιτικής και επικοινωνίας της επιστήμης. Κατά την τοποθέτησή του δόθηκε έμφαση στο «κρυμμένο» αλάτι στην καθημερινή διατροφή, στην ανάγκη για ανασύσταση τροφίμων και στη σημασία ενός διατροφικού περιβάλλοντος που ενθαρρύνει συνειδητές επιλογές τροφίμων.
Όπως τόνισε, η μεγαλύτερη διατροφική πρόκληση για τον Έλληνα καταναλωτή δεν είναι πλέον τα trans λιπαρά, χάρη στον Κανονισμό (ΕΕ) 2019/649, τις παρεμβάσεις και τους ελέγχους του ΕΦΕΤ, αλλά το «κρυμμένο» αλάτι που εξακολουθεί να υπάρχει σε τρόφιμα καθημερινής κατανάλωσης, συχνά χωρίς να γίνεται αντιληπτό από τους πολίτες. Από τα μπισκότα και τα δημητριακά πρωινού μέχρι το ψωμί, η υπερβολική κατανάλωση αλατιού παραμένει μια αθόρυβη αλλά σοβαρή διατροφική απειλή. Η πρόκληση είναι ακόμη πιο σύνθετη για τις νεότερες γενιές, οι οποίες μεγαλώνουν σε ένα περιβάλλον κορεσμένο από έντονο marketing και υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα. Η σύγχρονη διαφημιστική στρατηγική δεν προωθεί απλώς προϊόντα, αλλά διαμορφώνει πρότυπα κατανάλωσης, συνήθειες και αντιλήψεις ήδη από την παιδική ηλικία.
Η επιστημονική κοινότητα υπογραμμίζει ότι η γνώση, από μόνη της, δεν αρκεί για να αλλάξει τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Η ουσιαστική πρόοδος περνά μέσα από την ανασύσταση τροφίμων (food reformulation), τη μείωση αλατιού, σακχάρων και κορεσμένων λιπαρών από τη βιομηχανία και τις συντονισμένες παρεμβάσεις πολιτείας, επιστήμης και αγοράς.
Τέλος, ο κ. Μαράκης τόνισε τη σημασία της επικοινωνίας της επιστήμης προς το κοινό. Τα μηνύματα που βασίζονται αποκλειστικά στον φόβο ή στην ενοχοποίηση συχνά αποθαρρύνουν τους καταναλωτές. Αντίθετα, η σύγχρονη προσέγγιση επιδιώκει να συνδέσει τη διατροφή με την απόλαυση, την ανακάλυψη και τη θετική εμπειρία, αξιοποιώντας τα νέα μέσα επικοινωνίας και αντιμετωπίζοντας τον καταναλωτή ως έναν άνθρωπο ενεργό, που αξίζει να απολαμβάνει το φαγητό του με γνώση, ισορροπία και ποιότητα ζωής.





