Ειδικά για τα καταστήματα σύμφωνα με το άρθρο 4 του Β.Δ 748/66, απαγορεύεται η απασχόληση των μισθωτών και η λειτουργία των καταστημάτων μέχρι της 1ης μ.μ. της Μεγάλης Παρασκευής. Παράλληλα όμως είναι δυνατόν με απόφαση του Νομάρχη και μετά από σύμφωνη γνώμη των οικείων επαγγελματικών, εργοδοτικών και εργατικών οργανώσεων, να ορισθεί και διαφορετικά η λειτουργία των καταστημάτων την παραπάνω ημέρα εφόσον οι τοπικές συνθήκες το επιβάλλουν (Ν.425/76).
Όσοι εργασθούν την ημέρα αυτή δεν δικαιούνται προσαύξηση των αποδοχών. Αντίθετα, σε περίπτωση που σύμφωνα με σύμβαση εργασίας (κλαδική, ομοιοεπαγγελματική κ.λπ.) ή Δ.Α. η ημέρα αυτή καθορίζεται ως αργία (π.χ. για τις κλινικές, τις εταιρείες πετρελαιοειδών, τα φροντιστήρια, τις τσιμεντοβιομηχανίες κ.λπ.), όσοι απασχοληθούν δικαιούνται προσαύξηση 75%. Κι αυτό δεδομένου ότι οι συμβάσεις «καταργήθηκαν» όσον αφορά τους μισθολογικούς, αλλά όχι όσον αφορά τους θεσμικούς όρους.
Στους μισθωτούς που θα απασχοληθούν τη Μεγάλη Παρασκευή, αν μεν είναι ημερομίσθιοι οφείλεται να λάβουν το συνήθως καταβαλλόμενο ημερομίσθιό τους χωρίς καμία προσαύξηση, αν δε αμείβονται με μηνιαίο μισθό καμιά αμοιβή, πέρα του κανονικού μηνιαίου μισθού τους.
Εάν η επιχείρηση παραμένει συνήθως κλειστή κατά τις ημέρες αυτές,
α) Όσοι αμείβονται με μηνιαίο μισθό θα λάβουν κανονικά το μισθό τους χωρίς καμιά πρόσθετη αμοιβή και
β) Όσοι αμείβονται με ημερομίσθιο δεν δικαιούνται κατά κανόνα να λάβουν το ημερομίσθιο τους, γιατί δεν υπάρχει διάταξη νόμου με την οποία να θεσπίζεται γενική υποχρέωση των εργοδοτών για την πληρωμή του ημερομισθίου στις μη εξαιρέσιμες αργίες ,εκτός βέβαια αν από έθιμο ή επιχειρησιακή συνήθεια ή ΣΣΕ κλπ προβλέπεται ότι θα αργήσουν στις εορτές αυτές, καταβάλλοντας όμως το αντίστοιχο ημερομίσθιο.
Πρέπει να συμπληρώσουμε ότι αν η επιχείρηση παρέμεινε κλειστή τα προηγούμενα χρόνια, αλλά φέτος ο εργοδότης αποφάσισε την λειτουργία της, τότε οι αμειβόμενοι με μισθό δικαιούνται να λάβουν το 1/25 επί πλέον του μισθού τους ενώ οι αμειβόμενοι με ημερομίσθιο δικαιούνται το κανονικό τους ημερομίσθιο.
Τονίζουμε ότι αν ο μισθωτός, ενώ η επιχείρηση λειτουργεί κανονικά, απουσιάσει αυθαίρετα από την εργασία του, πρόκειται για αδικαιολόγητη απουσία.
ΜΕΓΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟ
Είναι εργάσιμη ημέρα
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ
Για την Κυριακή του Πάσχα, ισχύει ό,τι και για τις υπόλοιπες Κυριακές, δηλαδή απαγορεύεται η εργασία των εργαζομένων. Επομένως, όσοι από τους μισθωτούς απασχοληθούν την ημέρα αυτή δικαιούνται:
α) Αν αμείβονται με μισθό , δικαιούνται να λάβουν ως αμοιβή προσαύξηση 75% στο νόμιμο ωρομίσθιο, για όσες ώρες απασχολήθηκαν και αναπληρωματική ημέρα ανάπαυσης. Εάν δεν δοθεί αναπληρωματική ημέρα ανάπαυσης δικαιούνται να λάβουν ως πρόσθετη αμοιβή το καταβαλλόμενο ωρομίσθιο για κάθε ώρα απασχόλησης . Η αμοιβή αυτή θα υπολογιστεί βάσει του καταβαλλόμενου ωρομισθίου, ως αποζημίωση για την στέρηση της αναπληρωματικής ανάπαυσης.
β) Αν αμείβονται με ημερομίσθιο, δικαιούνται να λάβουν το καταβαλλόμενο ωρομίσθιο για κάθε ώρα εργασίας τους, προσαυξημένο κατά ποσοστό 75% επί του νόμιμου ωρομίσθιου. Στην περίπτωση που απασχοληθούν άνω των 5 ωρών δικαιούνται και αναπληρωματική ανάπαυση, σε άλλη εργάσιμη μέρα της εβδομάδας.
ΔΕΥΤΕΡΑ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ
Η Δευτέρα του Πάσχα είναι ημέρα υποχρεωτικής αργίας για όλες τις επιχειρήσεις, εκτός από εκείνες που λειτουργούν νόμιμα κατά την Κυριακή (π.χ. επισιτιστικά καταστήματα κ.λπ.).
Επομένως, όσοι από τους εργαζόμενους απασχοληθούν την ημέρα αυτή δικαιούνται
α) όσοι αμείβονται με μηνιαίο μισθό δικαιούνται να λάβουν ως αμοιβή μόνο το 75% προσαύξηση στο νόμιμο ωρομίσθιο για όσες ώρες απασχοληθούν.
β) όσοι αμείβονται με ημερομίσθιο το καταβαλλόμενο ωρομίσθιο και προσαύξηση 75% στο νόμιμο ωρομίσθιό τους για όσες ώρες απασχοληθούν.
Σε όσους απουσιάσουν αδικαιολόγητα από την εργασία τους ενώ η επιχείρηση λειτουργεί νόμιμα κατά τις αργίες, δεν οφείλεται ούτε ημερομίσθιο, ούτε φυσικά προσαύξηση.
Newsroom Oenet





