Προκειμένου να μην κοπούν κατά 10%-15% οι συντάξεις σε πάνω από 360.000 ασφαλισμένους του Ταμείου των μικρομεσαίων.
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του «Κ» από το υπουργείο Εργασίας, τα χρήματα που λείπουν από τον ΟΑΕΕ (πρώην ΤΕΒΕ, ΤΑΕ, ΤΣΑ κ.λπ.) προκειμένου να βγει ισοσκελισμένος ο προϋπολογισμός του για το τρέχον έτος και, έτσι, να μην κοπεί καμία σύνταξη κανενός ασφαλισμένου του θα βρεθούν από μέρος των πόρων που έχει αποταμιεύσει εδώ και έξι χρόνια το Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ).
Τι είναι το ΑΚΑΓΕ; Το ΑΚΑΓΕ είναι ένα ιδιότυπο Ταμείο, στο οποίο συγκεντρώνονται πόροι από τις εξής πηγές:
- Ειδικές εισφορές που εισπράττονται από τις κύριες και επικουρικές συντάξεις όλων των ασφαλισμένων
- Το 4% των εσόδων από τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ).
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το ΑΚΑΓΕ έχει συγκεντρώσει κατά την περίοδο 2008-2013 περίπου 3,5 δισ. ευρώ.
Από αυτά, τα 3 δισ. ευρώ έχουν προέλθει από το 4% των εσόδων από τον ΦΠΑ και τα υπόλοιπα 500 εκατ. ευρώ από τις ειδικές εισφορές στις κύριες και επικουρικές συντάξεις. Ωστόσο, τα χρήματα που έχουν συγκεντρωθεί και θα συγκεντρωθούν τα επόμενα έξι χρόνια από τον ΦΠΑ απαγορεύεται να δαπανηθούν πριν από το 2019.
Ευτυχώς για τον ΟΑΕΕ, δεν ισχύει το ίδιο για τα χρήματα που έχουν συγκεντρωθεί από τις εισφορές στις κύριες και επικουρικές συντάξεις.
Αυτοί οι πόροι επιτρέπεται να χρησιμοποιηθούν για το κλείσιμο ελλειμμάτων Ταμείων κύριας και επικουρικής ασφάλισης.
Έτσι, από το υπ. Εργασίας αναφέρουν στο «Κ» πως τα 300-350 εκατ. ευρώ, που θα έλειπαν από τον ΟΑΕΕ μέχρι τέλος του 2014, θα αντληθούν από τους πόρους που έχουν συγκεντρωθεί από τις ειδικές εισφορές που πλήρωναν όλοι οι συνταξιούχοι επί έξι χρόνια υπέρ ΑΚΑΓΕ.
Με αυτόν τον τρόπο, δεν θα χρειαστεί να γίνει καμία περικοπή στις συντάξεις του ΟΑΕΕ έως το 2015, συμπληρώνουν.
Οι ίδιες πηγές υπενθυμίζουν, επίσης, πως η ρήτρα του μηδενικού ελλείμματος –σύμφωνα με την οποία απαγορεύεται σε ένα Ταμείο να έχει περισσότερα έξοδα από έσοδα– ισχύει προς το παρόν μόνο για τα Ταμεία της επικουρικής ασφάλισης και όχι για εκείνα της κύριας.
Εξάλλου, οι πόροι οι οποίοι πιθανότατα θα χρησιμοποιηθούν για την προσωρινή διάσωση του σημερινού επιπέδου των συντάξεων του ΟΑΕΕ προέρχονται από εισφορές –μεταξύ άλλων– των ίδιων των ασφαλισμένων του Ταμείου και όχι από το κράτος.
Η τρόικα επιμένει στη μείωση της χρηματοδότησης από το κράτος και όχι από τους... ασφαλισμένους, επισημαίνουν από το υπ. Εργασίας. Έτσι, το υπ. Εργασίας είναι «καλυμμένο» έναντι ενδεχόμενων πιέσεων από την τρόικα...
Πώς φτάσαμε στη νέα στήριξη
Η επικείμενη στήριξη των οικονομικών του ΟΑΕΕ από τον ΑΚΑΓΕ δεν είναι η πρώτη που θα συμβεί φέτος με κυβερνητική πρωτοβουλία.
Πηγές του «Κ» στο υπ. Εργασίας επισημαίνουν πως η κρατική χρηματοδότηση προς τον ΟΑΕΕ δεν ανέρχεται σε 800 εκατ. ευρώ, όπως προέβλεπε το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Πολιτικής (2014-2020), αλλά σε... 1,1 δισ. ευρώ.
Τα επιπλέον 300 εκατ. ευρώ προς το ασφαλιστικό ταμείο των μικρομεσαίων προστέθηκαν τον περασμένο Ιούλιο και προέρχονται από το κονδύλι των 895 εκατ. ευρώ που βρίσκεται από την κωδική ονομασία «υπό κατανομή πόροι» στα κιτάπια του κρατικού Προϋπολογισμού.
Αυτή η αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης προς τον ΟΑΕΕ δεν αποτυπώνεται στο δελτίο εκτέλεσης του κρατικού Προϋπολογισμού που δημοσιεύτηκε από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ) για το επτάμηνο του 2014 (Ιανουάριος-Ιούλιος), η οποία προξένησε κυριολεκτικά πανικό στους συνταξιούχους του Ταμείου, αλλά και στη ΓΣΕΒΕΕ και την ΕΣΕΕ.
Σύμφωνα με το ΓΛΚ, ο ΟΑΕΕ είχε εισπράξει μέχρι τα τέλη του Ιουλίου το 81% της προβλεπόμενης κρατικής χρηματοδότησης (δηλ. 640 εκατ. ευρώ), που, σύμφωνα με το ΓΛΚ, ανέρχεται για όλο το 2014 σε 800 εκατ. ευρώ. Με αυτά τα δεδομένα, η κρατική χρηματοδότηση θα τελείωνε σε δεκαπέντε μέρες από σήμερα και θα ερχόταν μείωση στις συντάξεις 20%-25% μέχρι τέλος του 2014...
Ωστόσο, ούτε αυτή η προσθήκη των 300 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό του ΟΑΕΕ από το «υπό κατανομή» κονδύλι αρκεί.
Και αυτό, γιατί τα έσοδα από τις ασφαλιστικές εισφορές στο εν λόγω Ταμείο έχουν αυξηθεί οριακά στο επτάμηνο του 2014, εν συγκρίσει με το αντίστοιχο διάστημα του 2013.
Συνεπώς, σύμφωνα με τις προβολές του υπ. Εργασίας για όλο το 2014, επίσης οριακά θα ξεπεράσουν οι ασφαλιστικές εισφορές το επίπεδο των 1,2 δισ. ευρώ, που έφτασαν πέρσι. Την ίδια στιγμή, το πλήθος των συντάξεων που ΟΑΕΕ έχει αυξηθεί κατά 4% κατά την περίοδο 2013-2014.
Αυτό σημαίνει πως ο ΟΑΕΕ χρειάζεται τουλάχιστον τα ίδια, αν όχι λίγο παραπάνω, συνολικά έσοδα (2,6 δισ. ευρώ) σε σχέση με πέρυσι, για να συνεχίσει να πληρώνει τις συντάξεις κανονικά μέχρι το τέλος του 2014.
Αφού τα έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές δεν αυξήθηκαν ουσιαστικά φέτος σε σχέση με πέρυσι, η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη για δεύτερη φορά μέσα σε έναν χρόνο να χρησιμοποιήσει αποθεματικούς πόρους του Προϋπολογισμού για να κλείσει τις «τρύπες» του ΟΑΕΕ.
Πηγή: www.capital.gr





