Η 25η Μαρτίου καθιερώθηκε ως υποχρεωτική αργία με το άρθρο 4 του ΒΔ 748/1966.
Για όλους τους εργαζόμενους που συνδέονται με τον εργοδότη τους με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, έχουν ορισθεί από το νόμο 6 ημέρες ως εορτές αργίας (Β.Δ. 748/1966-Άρθρο 4)
Με το Β.Δ. 748/1966-Άρθρο 4, η 25η Μαρτίου, όπως και η Δευτέρα του Πάσχα, η 15η Αυγούστου, η 25η Δεκεμβρίου έχουν καθιερωθεί ως υποχρεωτικές αργίες. Με το ίδιο Β.Δ. είχε καθιερωθεί η 1η Μαϊου και η 28η Οκτωβρίου ως προαιρετικές αργίες.
Η 1η Μαϊου, βέβαια, με τον Ν. 4468/2017 καθορίστηκε πλέον ως υποχρεωτική αργία.
Έχει, λοιπόν, εξομοιωθεί προς την Κυριακή και κατά τη διάρκειά της απαγορεύεται η απασχόληση εργαζομένων. Αυτό προβλέπεται με το ΝΔ 3755/1957 -άρθρο 2 (ΦΕΚ 182/Α/17-9-1957).
Εννοείται, όπως ισχύει για όλες τις υποχρεωτικές αργίες, ότι από την απαγόρευση εξαιρείται η απασχόληση εργαζομένων σε επιχειρήσεις, που λειτουργούν νόμιμα κατά τις Κυριακές.
Να υπενθυμίσουμε ότι, αν για κάποιον εργαζόμενο είχε προγραμματιστεί η ημέρα της 25ης Μαρτίου ως ρεπό, αυτό δεν μεταφέρεται σε άλλη ημέρα της εβδομάδας. Αντίστοιχα δεν μπορεί η επιχείρηση να επιβάλλει συμψηφισμό της υποχρεωτικής αργίας με οφειλόμενη ανάπαυση.
Όσον αφορά την αμοιβή ο εργοδότης έχει τις εξής υποχρεώσεις:
Α) Σε όσους απασχοληθούν κατά τις ημέρες υποχρεωτικής αργίας οφείλεται:
α) Σε περίπτωση που η επιχείρηση λειτουργεί νόμιμα: Όσοι αμείβονται με ημερομίσθιο θα λάβουν το καταβαλλόμενο ημερομίσθιο προσαυξημένο 75%. Η προσαύξηση, όμως, υπολογίζεται επί του νόμιμου (ό,τι προβλέπει η κλαδική σύμβαση εργασίας, αν ακολουθείται από τον εργοδότη) και όχι επί του καταβαλλόμενου. Όσοι αμείβονται με μηνιαίο μισθό θα λάβουν μόνο την προσαύξηση 75% επί του 1/25 του μισθού. Δεν τίθεται θέμα χορήγησης αναπληρωματικής ανάπαυσης.
β) Σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν λειτουργεί κατά τις Κυριακές και αργίες και απασχοληθούν οι εργαζόμενοι, τότε οφείλεται το 1/25 καταβαλλόμενο ημερομίσθιό τους και προσαύξηση 75%, που θα υπολογιστεί στο νόμιμο ωρομίσθιο και για όσες ώρες απασχοληθούν.
Υπενθυμίζουμε, επίσης, ότι η ημέρα ανάπαυσης δεν μεταφέρεται. Εφόσον, δηλαδή, η επιχείρηση ακολουθεί πρόγραμμα (βάρδιες) και δίδεται ρεπό σε εργαζόμενους αυτό δεν μεταφέρεται εφόσον συμπίπτει με ημέρα υποχρεωτικής αργίας
Αν πρόκειται για επιχειρήσεις, που ανήκουν στις εξαιρέσεις και μπορούν να λειτουργούν την Κυριακή -άρα και τις αργίες η καταβολή και του 1/25 του μηνιαίου γεννάται μόνο δεν χορηγηθεί αναπληρωματική μέρα ανάπαυσης. Ιδιαίτερη προσοχή μήπως έχει ήδη καθοριστεί άλλη ημέρα ανάπαυσης.
Β) Εφόσον η επιχείρηση δεν λειτουργήσει,
α) στους αμειβόμενους με ημερομίσθιο μισθωτούς οφείλεται ένα ημερομίσθιο επιπλέον. Δεν τίθεται, βέβαια, θέμα επιπλέον ασφαλιστικής ημέρας. Το επιπλέον ημερομίσθιο αυτό δικαιούνται και οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο
β) στους αμειβόμενους με μηνιαίο μισθό δεν οφείλεται τίποτα παραπάνω από τον μισθό τους.Μ.Χ
Συντακτική Ομάδα Oenet





