Οι τελευταίες αλλαγές, που αφορούν το ΦΠΑ στα ξενοδοχεία είχαν γίνει με τον Ν. 4334/2015-ΦΕΚ 82/Α/16-7-2015, όπως τροποποιήθηκε με την ΠΝΠ της 18/7/2015-ΦΕΚ 84/Α/2015. Είχε μάλιστα εκδοθεί από το Υπουργείο Οικονομικών και η σχετική ΠΟΛ 1161/2015.
Παρακάτω μπορείτε να δείτε ανάλυση των ποσοστών ΦΠΑ, που ισχύουν για τα ξενοδοχεία, δεδομένου ότι προς το παρόν και μέχρι 31/12/2016 θα υπάρχει ένα μεταβατικό στάδιο, που αφορά μέρος των νησιών μας.
Έτσι:
Από 20.07.2015 έως και 30.09.2015 η διαμονή σε ξενοδοχεία και παρόμοιους χώρους, συμπεριλαμβανομένης και της παροχής καταλύματος διακοπών και της μίσθωσης χώρου σε κατασκήνωση ή κάμπινγκ για τροχόσπιτα υπάγονται στον υπερμειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 6%, ενώ από 01.10.2015 και εφεξής στο μειωμένο συντελεστή 13%.
Παράλληλα, οι προβλεπόμενες στις παραγράφους 4, 5 και 6 του άρθρου 21 του N. 2859/2000 (Α΄ 248) μειώσεις των συντελεστών καταργούνται σταδιακά ως ακολούθως:
αα) Από 1.10.2015 στα αναπτυγμένα τουριστικά νησιά με το υψηλότερο κατά κεφαλή εισόδημα και από 1.6.2016 στα λιγότερο αναπτυγμένα νησιά. Εξαιρούνται της καταργήσεως και παραμένουν σε ισχύ έως την 31.12.2016 οι ισχύοντες σήμερα συντελεστές Φ.Π.Α. για τα πλέον απομακρυσμένα νησιά.
Πως διαμορφώνεται ο ΦΠΑ για τα ξενοδοχεία στα νησιά με ειδικό καθεστώς1:
Προκειμένου για τις νησιωτικές περιοχές για τις οποίες προβλέπεται η κατά 30% μείωση των συντελεστών ΦΠΑ, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 21 του Κώδικα ΦΠΑ (ν.2859/2000), ο αντίστοιχος συντελεστής ΦΠΑ από 20.07.2015 έως και 30.09.2015 από 6% γίνεται 4%.
Όταν θα μεταταχθεί στον μειωμένο συντελεστή 13% (από 1/10/2015 και μετά) το ποσοστό 4% θα αυξηθεί σε 13% στα αναπτυγμένα τουριστικά νησιά με το υψηλότερο κατά κεφαλή εισόδημα και σε 9% στα λιγότερο αναπτυγμένα νησιά, στα οποία θα ανέβει στο 13% από 1/6/2016. Στα πλέον απομακρυσμένα νησιά, κι ενώ ο ΦΠΑ από 4% την 1/10/2015 θα γίνει 9%, η κατάργηση της εξαίρεσης θα ισχύσει από 1/1/2017, οπότε ο ΦΠΑ θα αυξηθεί σε 13%.
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Οικονομικών ορίζονται ειδικότερα τα υπαγόμενα στις παραπάνω ρυθμίσεις νησιά της παρ. 4 του άρθρου 21 του N. 2859/2000 (Α΄ 248).
Επίσης, σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις, από 20.07.2015 οι υπηρεσίες εστίασης υπάγονται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ (23% και 16% για τα νησιά, που ισχύει το ειδικό καθεστώς1). Η εν λόγω διάταξη αφορά και τις υπηρεσίες εστίασης που παρέχονται από τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και τα λοιπά καταλύματα στους ειδικούς χώρους εστίασης που διαθέτουν, καθώς και στα δωμάτια ως υπηρεσία εξυπηρέτησης δωματίου (room service).
Με στόχο την αποφυγή ουσιαστικής επιβάρυνσης του ξενοδοχειακού τομέα, ο οποίος συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη του τουρισμού, λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι τα τουριστικά πακέτα συμφωνούνται σε χρόνο προγενέστερο της εκτέλεσής τους, στην περίπτωση που οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις παρέχουν υπηρεσίες διαμονής και εστίασης ή άλλες υπηρεσίες έναντι ενιαίας τιμής, υπό την προϋπόθεση ότι ο διαχωρισμός στους επί μέρους συντελεστές δεν είναι εφικτός, γίνεται δεκτό η διάκριση, κατά συντελεστή φόρου, από 20.07.2015, να γίνεται ως εξής:
α. Διαμονή με πρωινό: 5% της ενιαίας τιμής υπάγεται στον κανονικό συντελεστή, ως αντιπαροχή που καταβάλλεται για το πρωινό.
β. Διαμονή με ημιδιατροφή: 15% της ενιαίας τιμής υπάγεται στον κανονικό συντελεστή, ως αντιπαροχή για το πρωινό και το γεύμα.
γ. Διαμονή με πλήρη διατροφή (full bord): 25% της ενιαίας τιμής υπάγεται στον κανονικό συντελεστή, ως αντιπαροχή για πρωινό και δύο γεύματα.
δ. Διαμονή με το σύστημα all inclusive (πλήρης διατροφή περιλαμβανομένης της κατανάλωσης ποτών και της παροχής λοιπών υπηρεσιών που περιλαμβάνονται στην ενιαία τιμή, όπως τηλεφωνική εξυπηρέτηση, χρήση ομπρελών, δραστηριότητες διασκέδασης, απασχόλησης παιδιών (animation), αθλητικές υπηρεσίες κ.α.): 30% της ενιαίας τιμής υπάγεται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ, ως αντιπαροχή που καταβάλλεται για τις υπηρεσίες εστίασης, για τις καταναλώσεις αλκοολούχων ή μη ποτών και για τις λοιπές παροχές που ενδεχομένως περιλαμβάνει το πακέτο.
Σημειώνεται ότι τα ποσοστά παραμένουν τα ίδια, όπως είχαν προσδιοριστεί με τις εγκυκλίους ΠΟΛ.1182/26.8.2011 και ΠΟΛ.1208/5.10.2011, όταν η εστίαση είχε υπαχθεί στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ, με τον Ν. 3986/2011-άρθρο 34 παρ. 1.
1Οι μειωμένοι συντελεστές 30% εφαρμόζονται στους νομούς Λέσβου, Χίου, Σάμου, Δωδεκανήσου, Κυκλάδων και στα νησιά Θάσος, Βορ. Σποράδες, Σαμοθράκη και Σκύρος. Α.Κ.
Συντακτική Ομάδα Oenet





