«Ναι» στη νέα υγειονομική διάταξη που διευκολύνει τη λειτουργία επιχειρήσεων του κλάδου τροφίμων και ποτών, αλλά και γενικότερα των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος, λένε οι επόπτες Δημόσιας Υγείας διά των συνδικαλιστικών εκπροσώπων τους αλλά ζητούν από την κυβέρνηση να λάβει μέτρα στήριξης και ενίσχυσης του έργου τους ώστε να μπορέσουν οι κατά τόπους υγειονομικές υπηρεσίες να ανταποκριθούν στις ανάγκες των ελέγχων.
Η νέα υγειονομική διάταξη διευκολύνει τη λειτουργία επιχειρήσεων του κλάδου τροφίμων και ποτών, αλλά και γενικότερα των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος, με όρους που διασφαλίζουν τη δημόσια υγεία.
Η διάταξη φέρει την υπογραφή ίου υπουργού Υγείας κ. Ανδρέα Ξανθού και έχει προκαλέσει τόσο θετικές όσο και αρνητικές αντιδράσεις, προβλέποντας την απλούστευση και προτυποποίηση των διοικητικών διαδικασιών γνωστοποίησης λειτουργίας καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, θεάτρων και κινηματογράφων.
Συγκεκριμένα, υπογράφηκε σε διάστημα λίγων μηνών μετά την έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης 4442/2016, που αφορούσε το νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και αφού εκδόθηκαν οι απαιτούμενες υπουργικές αποφάσεις, προκειμένου να επανακαθοριστεί το νομοθετικό πλαίσιο για την ίδρυση και λειτουργία και των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος στην Ελλάδα (ΚΥΑ 16228, ΦΕΚ 1723 Β' 18.5.2017).
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Εποπτών Δημόσιας Υγείας κ. Αντώνη Παπαδάκη, κλιμάκιο συνδικαλιστών του κλάδου επισκέφτηκε στις 11 του μήνα τον υπουργό Υγείας, μεταφέροντας του την ικανοποίηση των εποπτών Δημόσιας Υγείας.
Και η ικανοποίηση αυτή πηγάζει από το γεγονός ότι «η νέα υγειονομική διάταξη διευκολύνει τη λειτουργία επιχειρήσεων του κλάδου τροφίμων και ποτών, αλλά και γενικότερα των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος, με όρους που διασφαλίζουν τη δημόσια υγεία, στο πλαίσιο παγκοσμίως αναγνωρισμένων προτύπων και συστημάτων διαχείρισης για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών».
Έρχεται δε σαν αντίβαρο στην αλλαγή των διαδικασιών ίδρυσης, μετά από τη σχετική παρέμβαση της Παγκόσμιας Τράπεζας, όπου έχουμε μετατόπιση από τις εκ των προτέρων (ex ante) διαδικασίες ελέγχου στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος σε ένα μοντέλο ανάλυσης επικινδυνότητας με εφαρμογή έκτων υστέρων (ex post) διαδικασιών».
Στο μεταξύ, όπως επισημαίνει ο Αντώνης Παπαδάκης, η καλή αυτή αρχή απαιτεί και άμεσες, αναγκαίες, συνοδευτικές ενέργειες, προκειμένου να ολοκληρωθεί επιτυχώς το όλο εγχείρημα με: τον εκσυγχρονισμό και ρύθμιση του κυρωτικού πλαισίου για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, την οριστική διευθέτηση του προβληματικού φαινομένου της αλληλοεπικάλυψης των αρμοδιοτήτων των ελεγκτικών μηχανισμών και το σημαντικότερο, την επαρκή στελέχωση των Υγειονομικών Υπηρεσιών της χώρας με επόπτες Δημόσιας Υγείας.
«Η απλούστευση των διαδικασιών για την έναρξη επιχειρήσεων, όπως εστιατόρια, καφέ, μπαρ και λοιπά καταστήματα, δε σημαίνει και απουσία ελέγχων και προϋποθέσεων.
Απαιτείται στόχευση των ελέγχων στις νέες επιχειρήσεις, ώστε οι πολίτες να προστατευτούν σε θέματα υγιεινής και ασφάλειας τροφίμων, αλλά και θεμάτων που έχουν να κάνουν με την ηχορύπανση από αυτά και την ανεξέλεγκτη ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων σε δημόσιους χώρους (πεζοδρόμια, πλατείες κ.λπ.)».
Αυτό δήλωσε στην εφημερίδα "Νέα Κρήτη" ο Αντώνης Παπαδάκης, Αντιπρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Εποπτών Δημόσιας Υγείας και πρόσθεσε ότι «η εφαρμογή της Νέας Υγειονομικής Διάταξης αποτελεί ένα αξιόλογο και βασικό βήμα στις νέες απαιτητικές συνθήκες που διαμορφώνονται στη διενέργεια των υγειονομικών ελέγχων με την αξιοποίηση ανάλογων σύγχρονων εργαλείων (Check Lists).
Αντώνης Παπαδάκης
Αντιπρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Εποπτών Δημόσιας Υγείας
Επόπτης Δημόσιας Υγείας Περιφέρειας Κρήτης
Τεχν. Υγιεινολόγος
M.Sc., M.Sc., Ph.D.(c),
ΠΗΓΗ: epoptes.wordpress.com